Мнемотехніка

ВИКОРИСТАННЯ МНЕМОТЕХНІКИ  НА УРОКАХ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ
  
Наша пам'ять це лише наші уявлення і нічого іншого. Якщо не знаю не уявляю.
                           Євген Антощук

У своїй уяві я вільний малювати як художник. Уява важливіша за знання. Знання обмежені. Уява охоплює весь світ.
Альберт Ейнштейн
Пам'ять – головний інструмент нашого розуму, процес збереження минулого досвіду, що дає можливість його повторного використання. Пам'ять потрібно постійно тренувати.
Методів для розвитку і ефективного використання пам'яті існує безліч. Один із них – мнемотехніка (мнемоніка).
Мнемотехніка настільки поширена, що багато хто не помічає її, проте використання цієї науки на практиці здатне значно полегшити запам’ятовування того чи іншого матеріалу.
Використання різних прийомів мнемотехніки економить час для засвоєння інформації, допомагає в цікавій формі сформувати асоціативні зв’язки, сконцентрувати уваги класу чи групи учнів, краще засвоїти потрібну інформацію.
Мнемо́ніка (грец. — мистецтво запам'ятовування) (мнемотехніка) — це сукупність прийомів і способів, що полегшують запам'ятовування і збільшують обсяг пам'яті шляхом утворення штучних асоціацій.
Прикладів застосування мнемотехніки в побуті – безліч. Наведемо кілька мнемонічних фраз або слів. Запам’ятавши фразу  "Червоний Пежо́ Жене́ться За Блакитно-Сірим Ферра́рі " або “Чомусь Осіння Журба Завжди Буяє Сумними Фарбами”, ви легко запам’ятаєте назви кольорів веселки: червоний, помаранчевий (оранжевий), жовтий, зелений блакитний, синій та фіолетовий. Запам'ятавши ж правило типу  "Маленький Василько З Маленьким Юрком Співали Українські Народні Пісні", вам простіше буде встановити порядок планет: "Меркурій-Венера-Земля-Марс-Юпітер-Сатурн-Уран-Нептун-Плутон "...
Тісно пов’язана з мнемотехнікою ейдетика. Ця наука – це не тільки розвиток уваги, уяви, пам’яті, різних видів мислення, а й спосіб подачі навчального матеріалу. Вона залучає всі аналізатори дитини. Ейдети стверджують, що не буває поганої пам’яті, ми просто не вміємо нею користуватися. А причина цього – недостатньо розвинене асоціативне мислення.
 Мнемотехніка й англійська мова – два тісно пов'язаних поняття. Запам’ятовування нових лексичних одиниць уроку є найважливішим завданням мнемотехніки, адже не рекомендується вивчати урок, доки учнем не будуть закріплені в пам’яті необхідні слова. І це логічно. За умови відмінного знання слів, ми здатні краще зрозуміти матеріал уроку. Після закріплення лексичного матеріалу об’єм опрацьованого в підручнику матеріалу зменшується як мінімум удвічі. 
Для вивчення англійських слів можна використовувати метод фонетичних (звукових) асоціацій (МФА). В чому ж полягає метод звукових асоціацій? Для того, щоб запам’ятати англійське слово, потрібно підібрати до  нього співзвучне слово (тобто слово, яке звучить схоже рідною мовою).
Варто зазначити, що МФА слід використовувати лише у тому разі, якщо асоціація чи образ підбираються швидко.  Якщо ж слово не асоціюється або витрачається багато часу, варто скористатися методом запам'ятовування шляхом багаторазового  повторення. 

Наведу декілька прикладів англійських слів, запам’ятовування яких відбувається методом ФА.
 1. Англійське слово NAPKIN - серветка може мати такі співзвучні слова Нептун та Кинув.  Пофантазувавши, можна скласти такий сюжет: Нептун кинув у мене серветкою.
2. Слово DIVER легко запам'ятати завчивши фразу : Дай весло водолазу
3. Дієслово CAN діти з легкістю вивчать, запам'ятавши речення: Кенгуру вміє стрибати.
           
    

Користуючись прийомами мнемотехніки, можна легко вивчати вірші та тексти.
Розглянемо алгоритм швидкого та ефективного вивчення віршів за допомогою прийому піктограма. Піктограма (від лат. pictus — мальований і грец. γράμμα — письмовий знак, риска, лінія) — умовний малюнок із зображенням будь-яких дій, явищ, предметів і т. д.
Спершу формуємо загальне уявлення про вірш й перетворюємо кожен його рядок в образ.
Читаємо вірш за асоціативними малюнками.
Пришвидшуємо темп прочитання вірша за малюнками. Читаємо «на одному подиху».
Наступний крок – читаємо вірш за асоціативними малюнками вже виразно і з інтонацією.
Запам’ятовуємо створені асоціативні малюнки вірша і читаємо вірш напам’ять, згадуючи асоціативні образи.
                     












Orange, red, yellow and brown,               It is autumn now. The sky is blue.
Autumn leaves are falling down.             There are white clouds in the sky. 
Look at clouds in the sky,                        The trees are yellow, red, orange and brown. 
Thea are grey and black and white.

Використання мнемоніки па практиці.



Немає коментарів:

Дописати коментар