Ігри та вправи для тренінгів (зі скарбнички неформальної освіти)

Багато НДО проводять навчання, тренінги та семінари, зустрічі та заходи, що передбачають участь груп незнайомих між собою людей. Тематика навчання може відрізнятися за змістом: права людини, стійкий розвиток, розбудова громади, соціальне підприємництво, гендерна рівність, соціальна інклюзія, протидія насильству, вирішення конфліктів тощо. Водночас, загальною рисою тренінгів є використання інструментів неформального навчання: ігор, вправ, розв’язання практичних завдань та ситуацій, а також мінімальна кількість лекцій і теорій.
Вправи, що використовують під час тренінгів, можна класифікувати залежно від їхніх цілей: криголами, розминки, комунікативні, тематичні, командоутворення, рефлексивні тощо.

Криголами / Icebreakers
Ці вправи служать для представлення та знайомства учасників, налаштування членів групи на певний розумовий стан для майбутньої сесії. Вправи можуть варіюватися залежно від типу та тематики навчання, розмірів групи та ступеня знайомства членів групи з другом.

Розминки (енерджайзери) / Energizers
Розминки призначені для досягнення активної участі групи. Вони використовуються під час спаду в середині дня або під час послаблення уваги групи. Розминки можуть мати форму стимулюючих головоломок або фізичної активності, яка піднімає людей із місць і змушує їх рухатися. Секрет цих вправ у їхній спонтанності. Під час розробки курсу тренеру варто мати в арсеналі кілька підходящих вправ, які можна використовувати в будь-який момент, коли увага групи починає зникати.

Командоутворення / Teambuilders
Мета таких вправ — покращити відносини людей у групі під час тренування. Ці завдання є складними для тренерів, оскільки спрямовані на самостійну роботу учасників у невеликих групах (зазвичай розв’язання якої-небудь проблеми). Зазвичай ці завдання займають більше часу, ніж інші вправи. Завдання тренера — стежити за роботою груп і сприяти їхньому руху до заданої цілі.

Підведення підсумків та рефлексія / Summing up and reflection
Наприкінці будь-якого навчання передбачається отримання тренером зворотного зв’язку від учасників, а також оцінка результатів навчання й досягнення поставлених цілей на тренінгу членами групи. Підведення підсумків може бути у формі групового обговорення, графічних методів, інтерв’ю, заповнення анкет, самоаналізу.

Нижче пропонуються приклади вправ, які можна використовувати як на тренінгах, так і заходах за участю великої кількості людей.

Ігри та вправи для знайомства (криголами)
Імена та прикметники
Мета: запам’ятати імена учасників
1. Учасники стають у коло.
2.Перший учасник називає своє ім’я та прикметник на ту ж букву. Наприклад, великий Володимир або прекрасна Поліна.
3.Кожен наступний учасник спочатку повторює імена і прикметники попередніх учасників, а потім називає своє ім’я та прикметник.
4. Якщо група велика, можна обмежити повторення до останніх 4–5 учасників.

Ковдра
The Blanket Game - смішний криголам, щоб познайомитися з іншими людьми в кімнаті. 
Мета гри полягає в тому, щоб бути першим, хто ідентифікував іншу людину за ковдрою. Матеріали: Одна дуже велика ковдра (або завіса).
1. Сформуйте дві великі команди, бажано 5-10 осіб на команду. 
2. Попросіть  команди стати одна навпроти іншої.
3.  Нехай два добровольці тримають ковдру  між двома групами, щоб кожна група не могла бачити іншу. 
4. Попросіть кожного учасника назвати своє ім'я (на випадок, якшо учасники не знайомі) 
5. Кожного разу команда вибирає волонтера, який стоятиме за ковдрою.
6. Фасилітатор підрахує «1, 2, 3», і ковдра різко опускається. 
Перший гравець, який правильно визначив ім'я іншого гравця, виграє раунд, заробляючи один бал. Повторіть, поки одна з команд не досягне потрібної кількості очок (або коли закінчиться час). Ця діяльність є хорошим способом вивчення імен. Отримуйте задоволення!


Моя буква
Мета: розтопити лід, краще пізнати учасників
Опис:
1. Кожен учасник вибирає собі будь-яку букву алфавіту й озвучує її всій групі або сусідові.
2. Протягом 2 хвилин учасники підбирають якомога більше слів, які описують їх і починаються на обрану літеру.
3. Кожен учасник ділиться своїми словами з групою
Наприклад: мене звуть Вікторія й моя буква П. Я практична, пунктуальна, популярна і прямолінійна.
Можна написати свої імена й букви на постерах, а потім розвісити їх на стінах для загального ознайомлення протягом дня. Якщо група учасників дуже велика, потрібно спочатку розділити її на невеликі команди.

Інтерв’ю
Мета: познайомитися, зав’язати контакти
Тривалість: 10 хв на пару для інтерв’ю, 2–3хвилини на презентацію кожної людини
1.Учасники розподіляються на пари.
2. Вони малюють на папері обриси руки або тіла партнера й заповнюють відповідями на питання інтерв’ю: ім’я, вік, брати й сестри, робота, заняття, хобі, щось особисте, очікування від семінару.
3. Кожен представляє учасникам свого партнера з допомогою листочка з відповідями.

Чемпіони
Мета: представити учасників один одному в позитивному, оптимістичному ключі, який підкреслює цінність учасника для групи.
Розмір групи: до 20 осіб
1. Учасники стають у пари
2. Протягом хвилин учасники опитують один одного і краще пізнають.
3. Потім кожен учасник представляє групі свого партнера.
4. Подання має представити людини в найкращому вигляді, «продати» його, показати його цінність для тренінгу або отриманого завдання.
Поясніть учасникам, що мета вправи — успіх, а не просто представлення свого партнера. Потрібно показати членам групи яким цінним активом для команди або групи є людина. Можна змінити завдання, щоби кожен учасник представляв себе, показуючи яку цінність він може представляти для команди.

Як ми схожі!
Вправа допомагає учасникам краще пізнати один одного, а також дозволяє обговорити питання, пов’язані зі встановленням контакту зі співрозмовником, покупцем, клієнтом тощо.
Необхідні матеріали: папір, олівці, призи.
Час: 10–15 хвилин.
Розмір групи: 10–20 осіб.
1.Тренер просить групу розбитися на пари й пояснює, як буде проходити вправа.
2. Кожна пара повинна якомога швидше знайти й записати 10 характеристик, вірних для них обох. Не можна писати загальнолюдські відомості, такі як «у мене дві ноги». Можна вказати, наприклад, рік народження, місце навчання, хобі, сімейний стан тощо.
3. Після того як 10 характеристик записані, кожен член групи обирає іншого партнера й повторює те ж саме з ним.
4. Той, хто швидше за всіх знайде 10 якостей, які об’єднують його з п’ятьма іншими учасниками, отримує приз.
5. Після вправи тренер обговорює, що спільні риси можна знайти будь із ким (клієнтом, партнером, колегою тощо).
Чарівний ящик
Мета: познайомитися один з одним, розтопити лід між учасниками
1. Кожен учасник підходить до коробки, дивиться всередину й каже одну хорошу річ про людину, чиє фото він бачить всередині, не відкриваючи групі секрету, хто там. Коли учасники заглядають у коробку, вони бачать там своє відображення, тобто повинні сказати щось хороше про себе.
2. Наприкінці вправи тренер каже, що гра має безліч позитивних рис і в учасників буде шанс проявити ці риси під час тренінгу (навчання).

Розминки (енерджайзери)

Знайди свою пару
Мета: порухатися й посміятися
Час: 10 хвилин
Матеріали: папірці з написаним текстом — назви тварин (кожна тварина у 2 примірниках).
1. Порахуйте кількість учасників
2. Розділіть кількість учасників на 2, щоби визначити кількість необхідних тварин.
3. Для кожної тварини напишіть його ім’я на двох аркушах.
4. Роздайте аркуші учасникам із проханням нікому їх не показувати.
5. Усі починають рухатися кімнатою.
6. Учасники закривають очі руками, видають звірині звуки й намагаються знайти свою пару.

Сурдопереклад

Мета: активізувати групу.
Час: 10 хвилин
Матеріали: папірці з написаним текстом — різні прості віршики.
1.Ведучий пропонує розділитися всім на пари.
2. Пари по черзі виступають перед іншими учасниками. Кожен із пари виступає по черзі в ролі дикторів і сурдоперекладачів. Поки один із партнерів читає вірш, інший перебуває поруч і виступає в ролі сурдоперекладача — передає з допомогою міміки й жестів зміст тексту.

Збери фразу
Мета: активізувати групу.
Час: 10 хвилин
Матеріали: папірці з написаним текстом — відомі фрази і вирази.
1.Тренер вибирає відомі вирази і словосполучення й пише їхні половинки на різних картках. Наприклад, «З днем» на одній картці, а «народження» на інший. Кількість карток має відповідати кількості учасників
2. Картки опускають у капелюх,
3. Каждий з учасників витягує наосліп картку.
4. Учасники намагаються відшукати серед членів групи власника другої половинки фрази.

Гра в банан
Мета: посміятися
Час: 10- 15 хвилин
1.Тренер вибирає якийсь предмет: банан, в’язку ключів тощо.
2.Все учасники стають у коло, тримаючи руки за спиною.
3. Один доброволець стає в середину кола.
4.Тренер обходить учасників і таємно вкладає предмет комусь у руки. 5.Участнікі починають його передавати за спиною з рук у руки.
6.Задача добровольця в середині — вгадати по обличчю, хто тримає предмет, і помінятися з ним місцями.
7. Гра повторюється знову.

Сонце світить на…
Мета: посміятися, порухатися
Час: 10- 15 хвилин
1.Участнікі сидять або стоять у тісному колі.
2.Одна особа стоїть всередині кола і кричить: «Сонце світить на…» а потім вказує на предмет одягу або колір, який є в кого-то з учасників. Наприклад, «сонце світить на того, у кого карі очі» або «сонце світить на того, на кого шкарпетки».
3. Усі власники зазначеного кольору або предмета одягу міняються місцями один з одним.
4.Участнік із середини кола намагається зайняти чиєсь місце, поки гравці переміщаються.
5. Новий учасник стає в середину кола і гра триває.

Колективна поема
Час проведення: 30 хв.
Матеріали: аркуші паперу і фломастери на кожного учасника.
1.Попросіть учасників написати свої ініціали в правому верхньому кутку листка (ви теж підпишіть свій листок).
2. Кожен учасник пише короткий рядок, з якоїго буде починатися поема, передає свій листок сусідові зліва, і той дописує свій рядок, яка продовжує поему
3. Після того як кожен напише по одному рядку на всіх листках, закінчена поема повертається автору першого рядка.
4. Після того як усі поеми будуть написані, прочитайте свою. Потім запитаєте, хто ще хоче прочитати свою поему

Ти мені подобаєшся тим…
Час проведення: 20 хв.
Варіант 1.
1. Учасники стають у коло.
2. Тренер кидає м’яч одному з учасників, кажучи водночас: «Мені в тобі подобається…» і називає вподобане якість (кілька якостей).
3. Учасник, який отримав м’яч, кидає його іншій людині й називає сподобалися йому якості.
4. М’яч повинен побувати у всіх учасників.
Варіант 2. Розділіть групу на пари. Цю вправу можна проводити в парах.
Вправи наприкінці тренінгу

Подарунки
Ця вправа виконується наприкінці тренінгу.
1. Імена всіх учасників пишуть на листочках і кладуть у коробку.
2. Учасники витягують чиєсь ім’я (не своє). Їм надається час, щоби вигадати подарунок, який би вони подарували цій людині.
3. Кожному надається можливість представити й подарувати уявний подарунок іншому учаснику тренінгу.

Дій!

Мета: сформулювати плани на майбутнє з урахуванням знань, отриманих під час тренінгу
Час: 15 хвилин
1. Запропонуйте кожному учаснику подумати про те, що він отримав від курсу, і що збирається робити після завершенн навчання.
2. Запропонуйте учасникам розділити аркуш паперу на три стовпці з написом «Шість місяців», «Три місяці» й «завтра» та заповнити ці стовпці.
3. Дайте учасникам 15 хвилин, а потім попросіть кожного зачитати одну найважливішу річ із колонки.

Прощання
Мета: Вербальне підведення підсумків тренінгу, вираз емоційного ставлення учасників групи один до одного й до керівника.
Процедура: учасники групи по колу мають можливість висловити думку, наскільки ефективним їм видався тренінг, наскільки він виправдав їхні сподівання, що нового відкрив в області міжособистісних відносин та за тематикою тренінгу; можна також звернутися з реплікою безпосередньо до будь-кого з групи або до її керівника.
Матеріал підготувала: Інна Кирнос



ВПРАВИ ДЛЯ ТРЕНІНГІВ: РОЗМИНКИ-КРИГОЛАМИ
 ⚖ ВПРАВА “КАЗКОВИЙ МАГАЗИН“
 Мета впровадження: криголам (знайомство, створення позитивного настрою) 
Ресурси: стікери і ручки по числу учасників тренінгу 
Час: 15 хв 
Хід проведення: Варіант 1 : кожен учасник виставляє на продаж у казковому магазині свій товар – риси характеру, навички, уміння. А на заміну замовити собі щось інше (наприклад : продаю 500 грамів витримки, а куплю 100 грамів здогадливості). Кожен учасник повинен щось продати і придбати. 
Варіант 2 : Кожен учасник пише на картці, що хоче віддати. За 1-2 хвилини потрібно обмінятись карточками з іншим учасником. Запитання для обговорення: що було важче зробити: продати чи купити? Як думаєте, чому?
ВПРАВА «МОЯ БУКВА» 
Мета впровадження: розтопити лід, краще пізнати учасників 
Ресурси: аркуші А4 
Час: 10 хв 
Хід проведення: 1. Кожен учасник вибирає собі будь-яку букву алфавіту й озвучує її всій групі або сусідові. 2. Протягом 2 хвилин учасники підбирають якомога більше слів, які описують їх і починаються на обрану літеру. 3. Кожен учасник ділиться своїми словами з групою Наприклад: мене звуть Вікторія й моя буква П. Я практична, пунктуальна і прямолінійна. Можна написати свої імена й букви на аркушах-постерах. Якщо група учасників дуже велика, потрібно спочатку розділити її на невеликі команди. 
ВПРАВА “ОСОБИСТИЙ МОМЕНТ“ 
Мета впровадження: криголам, знайомство 
Ресурси: 0 Час: 10-15 хв 
Хід проведення: Учасники розміщуються по колу. Кожний повинен знайти в себе будь-яку річ, яка б була цінною, цікавою для інших, але звичною для себе. Розповісти групі, від імені цього предмету, про себе (наприклад : «я - олівець Тетяни, знаю її недавно, але можу розповісти про неї таке...»). 
ВПРАВА «ЯК МИ СХОЖІ!» 
Мета впровадження: Вправа допомагає учасникам краще пізнати один одного, а також дозволяє обговорити питання, пов’язані зі встановленням контакту зі співрозмовником, покупцем, клієнтом тощо. 
Ресурси: папір, олівці, призи. 
Час: 10–15 хвилин. 
Хід проведення: 1.Тренер просить групу розбитися на пари й пояснює, як буде проходити вправа. 2. Кожна пара повинна якомога швидше знайти й записати 10 характеристик, вірних для них обох. Не можна писати загальнолюдські відомості, такі як «у мене дві ноги». Можна вказати, наприклад, рік народження, місце навчання, хобі, сімейний стан тощо. 3. Після того як 10 характеристик записані, кожен член групи обирає іншого партнера й повторює те ж саме з ним. 4. Той, хто швидше за всіх знайде 10 якостей, які об’єднують його з п’ятьма іншими учасниками, отримує приз. Запитання для обговорення: спільні риси дійсно можна знайти будь із ким (клієнтом, партнером, колегою тощо)? 
ВПРАВА «ІНТЕРВ’Ю» 
Мета впровадження: познайомитися, зав’язати контакти 
Ресурси: папір, ручки, маркери 
Час: 10 хв на пару для інтерв’ю, 2–3хвилини на презентацію кожної людини 
Хід проведення: 1.Учасники розподіляються на пари. 2. Вони малюють на папері обриси руки або тіла партнера й заповнюють відповідями на питання інтерв’ю: ім’я, вік, брати й сестри, робота, заняття, хобі, щось особисте, очікування від семінару. 3. Кожен представляє учасникам свого партнера з допомогою аркуша з відповідями. 
ВПРАВА «ЧЕМПІОНИ»
 Мета впровадження: представити учасників один одному в позитивному, оптимістичному ключі, який підкреслює цінність учасника для групи. 
Ресурси: папір і ручки (необов’язково) 
Час: 15-20 хв 
Хід проведення: 1. Учасники стають у пари 2. Протягом хвилин учасники опитують один одного і краще пізнають. 3. Потім кожен учасник представляє групі свого партнера. 4. Подання має представити людини в найкращому вигляді, показати його цінність для тренінгу або отриманого завдання. 5. Поясніть учасникам, що мета вправи — успіх, а не просто представлення свого партнера. Потрібно показати членам групи яким цінним активом для команди або групи є людина. Можна змінити завдання, щоби кожен учасник представляв себе, показуючи яку цінність він може представляти для команди. 
ВПРАВА «ЗНАКИ ЗОДІАКУ» 
Мета впровадження: криголам, знайомство, гарний настрій, об’єднання 
Ресурси: 0 Час: 10 хв 
Хід проведення: Учасники, стоячи по колу, повинні вишикуватись відповідно до місяця народження. Повідомити місяць можна лише рухами, мімікою, жестами.
 � ВПРАВА «ЗНАЙОМСТВО» 
Мета впровадження: криголам, знайомство, гарний настрій, об’єднання 
Ресурси: 0 Час: 10 хв 
Хід проведення: Учасники розміщуються по колу, взявшись за руки. Кожний учасник повинен охарактеризувати себе через образ, відчуття. Той, що справа, повинен жестами, пантомімою, показати цей образ, а інші учасники - відгадати. 
ВПРАВА «ІМЕНА ТА ПРИКМЕТНИКИ» 
Мета впровадження: запам’ятати імена учасників 
Ресурси: 0 Час: 10 хв.
Хід проведення: 1. Учасники стають у коло. 2.Перший учасник називає своє ім’я та прикметник на ту ж букву. Наприклад, великий Володимир або прекрасна Поліна. 3.Кожен наступний учасник спочатку повторює імена і прикметники попередніх учасників, а потім називає своє ім’я та прикметник. 4. Якщо група велика, можна обмежити повторення до останніх 4–5 учасників. 
ВПРАВА «ЧАРІВНИЙ ЯЩИК» 
Мета впровадження: познайомитися один з одним, розтопити лід між учасниками 
Ресурси: картонна коробка, люстерко 
Час: 10 хв 
Хід проведення: 1. Кожен учасник підходить до коробки, дивиться всередину й каже одну хорошу річ про людину, чиє фото він бачить всередині, не відкриваючи групі секрету, хто там. Коли учасники заглядають у коробку, вони бачать там своє відображення, тобто повинні сказати щось хороше про себе. 2. Наприкінці вправи тренер каже, що гра має безліч позитивних рис і в учасників буде шанс проявити ці риси під час тренінгу (навчання). 
ВПРАВА “ПРИЄМНО ПОЗНАЙОМИТИСЬ“ 
Мета впровадження: познайомитися один з одним, розтопити лід між учасниками 
Ресурси: 0 
Час: 5 хв 
Хід проведення: Вільно пересуваючись, учасники повинні якнайбільше разів потиснути руки іншим, дивлячись у вічі, назвати своє ім”я. 
ВПРАВА “ЦЕ ЧУДОВО !“ 
Мета впровадження: познайомитися один з одним, розтопити лід між учасниками 
Ресурси: 0 
Час: 5 хв 
Хід проведення: Учасники стають в коло. По черзі виходять в центр кола і називають якусь свою якість, талант, уміння. Всі інші учасники, що стоять в колі, хором відповідають: “Це чудово!”.

Немає коментарів:

Дописати коментар